Hoe langer ik naar het woord balans kijk, hoe gekker ik het woord vind. 🙂 Ken je dat balans, een gebalanceerd leven, vast wel. Balans in gezond eten en minder gezond eten, balans in werk en privé, balans voor je kinderen tussen school, vrije tijd en sporten? Maar hoe doe je dat nu, in balans zijn. Lastig, als je er zo over na denkt. In balans zijn kan ook variëren. Voor de één is in balans zijn heel iets anders dan voor een ander. Heb jij er wel eens zo over nagedacht?

Eetpatroon en Ontspanning
Als ik kijk naar mijn eetpatroon bijvoorbeeld, mijn basis is 80% gezonde voeding en 20% minder gezond (denk aan uiteten gaan, op visite, een feestje, een snoepje op je werk etc.) Van deze basis kan ik ook afwijken, want op dit moment is mijn balans eerder 70% – 30%.

Is dit dan nog steeds balans?

Ik denk het wel. Het verschilt ook in hoe je je voelt en wat er op dat moment haalbaar is. Misschien heb je het ontzettend druk op je werk door deadlines of erg veel afspraken, hoe is het dan gesteld met je balans? Of je hebt iets geweldigs bereikt, een mooie verkoop of alles gaat je voor de wind op dat moment? Sla je dan door, omdat je ontzettend veel energie hebt. Door euforie kan je ook uit balans raken. Herken jij dit ook? En hoe ga jij hier mee om?

Eigenlijk is het belangrijkste dat jij, je man of je vrouw en kinderen zich lekker voelen, in een soort van flow als kabbelend water. Je voelt je fit, energiek oftewel tip top in orde.

Wat kun je doen als je de balans even ‘kwijt’ bent?
Ga vaker naar buiten, haal een frisse neus, wandelen, en ga bewust ontspannen, door een meditatie (nee, je hoeft niet gelijk uren te mediteren in lotushouding) en je kunt extra vitaminen nemen, een smoothie aan je dagelijkse eetpatroon toevoegen kan ook.

Hoe blijf jij in balans?

Groetjes Saskia