BOUWEN AAN JE TEAM IS GROEIEN MET JE BEDRIJF  

Je bedrijf is aan het groeien en je hebt een team samengesteld, die jou ondersteunt om je bedrijf verder te laten groeien. Een team in je bedrijf is absoluut dé manier om te groeien, om meer klanten aan te trekken en je aanbod uit te breiden. Zo krijg je als ondernemer meer de mogelijk om efficiënter en effectiever je bedrijf te managen. 

Wanneer je als ondernemer start, doe je alle dingen zelf. Misschien besteed je dan het financiële deel uit aan een boekhouder of accountant. Maar je doet zelf de backoffice, inhoud van je programma’s, creëren van je aanbod, marketing, website, lanceringen, coaching, cursussen volgen en ga zo maar door. 

Je bedrijf groeit en nu heb je de mogelijkheid om meer dingen uit te besteden waar jezelf geen tijd meer voor hebt of die je liever niet meer zelf wil doen. Dit levert je veel voordeel op, voor jezelf en voor je bedrijf. Jij hebt meer tijd om de dingen te doen die jij leuk vindt, en tegelijkertijd groeit je bedrijf. 

 

Wanneer huur je iemand in voor je bedrijf? 

Allereerst huur je iemand in voordat het te laat is. Meeste ondernemers huren pas iemand in wanneer ze ontdekken dat ze alleen nog maar achter de laptop en aan de telefoon zitten dingen te regelen voor hun bedrijf. Geen ontspanning meer, weinig slaap en al helemaal geen tijd meer om met het gezin er op uit te trekken, nu het eindelijk mooi weer geworden is. En voor je het weet raak je in een burnout. Dit wil je voor zijn. 

 

Wie huur je in voor je bedrijf? 

Bedenk eerst wat je zou willen uitbesteden in je bedrijf, oftewel waar jij je handen vanaf kunt halen, ondernemers willen en kunnen alles zelf, en een eigen bedrijf is toch soort van: “Ik kan dit veel beter…” 

Vertrouwen hebben en krijgen in iemand die je helpt met je bedrijf is belangrijk. Met een VA (virtueel assistent) werken is vaak wat het eerste in je opkomt. Ideaal want zij zijn vaak van vele markten thuis. En dat is wat je wilt wanneer je iemand voor het eerst inhuurt. 

Kijk, voordat je gaat werken met een VA, waar ze goed in zijn, welke kwaliteiten hebben ze. Ondernemers willen meestal een klik met iemand waar ze mee samen willen werken. Of zoals veel bedrijven doen, kijken naar iemands CV (“zo 2001…”).

Dat is leuk, maar eigenlijk wil je iemand die sterk is in werkzaamheden waar jij als ondernemer niet zo goed in bent. Een klik is belangrijk, begrijp je me niet verkeerd. Het gaat tenslotte wel om vertrouwen. Belangrijk is, goed te kijken naar de kwaliteiten die iemand heeft. En dat zijn vaak kwaliteiten die bij jou, als ondernemer, anders of minder zijn. Een VA kan een assessment doen, bijvoorbeeld de Gallup StrengthFinder Test, of de Kolbe A test. Als ondernemer kun jij deze test ook doen. Zo ontdek je waar jouw kwaliteiten liggen en die van een VA en/of andere teamleden. 

 

Hoe ga je verder met het uitbouwen van een team?

Een VA kan heel veel aan je bedrijf toevoegen, geweldig. Maar een VA kan niet alles, veel, maar niet alles. Nu je met een VA werkt, heb je weer wat meer ruimte en kun je ontspannen fantastische ideeën uitwerken. Denk aan een Podcast (hot op dit moment) dan heb je bijvoorbeeld een podcast-editor nodig. Je wilt meer op Facebook doen, advertenties, dan ben je op zoek naar een Facebook Ad Manager. Je wilt niet meer zelf je website teksten schrijven, dan zoek je een copywriter. En dit betekent natuurlijk niet, dat je deze mensen in dienst hoeft te nemen, deze mensen werken vaak met contracten (veelal 3, 6 maanden of langer). Het gaat erom dat je goed bedenkt waar je iemand voor nodig hebt.

 

Nu heb je een geweldig team in je bedrijf, een luxe, maar dit brengt ook extra verantwoordelijkheden met zich mee. Het aansturen van je team, alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Er zijn deadlines die gehaald moeten worden, processen beschreven en geupdate worden (… je wil niet het wiel opnieuw uitvinden…). En je hebt zelfs mensen in je team die je aan het werk houdt. Je team wacht op antwoorden van jou als CEO, zodat je verder kunnen, je mailbox puilt uit, je agenda met Zoom Calls maakt overuren, en daar zitten ook je klanten tussen, waar je het liefst je tijd, in je bedrijf, aan wilt besteden. 

Je bedrijf groeit, je hebt een team en nu? 

Je bedrijf is continue in beweging, dat wist je allang. Heb je wel eens nagedacht om te werken met een OBM? OBM staat voor Online Business Manager. Werken met een OBM kan je heel veel opleveren. Dit is wat een OBM doet: 

  • Projectbeheer, het beheren van een lancering, het opzetten van een nieuw online programma of membership, het opzetten van een website van begin tot eind. 
  • Operations Management – ervoor zorgen dat er systemen zijn voor facturering, klantrelaties, workflow, communicatie
  • Metrics Management – statistieken bijhouden zodat je als ondernemer precies weet wat er in je bedrijf werkt en wat niet, en de volgende stappen aanbevelen.
  • People Management – het uitbesteden, beheren en regelen van de dagelijkse taken van je team. 

Kort gezegd, een OBM runt je business! 

 

Terwijl een OBM zich bezig houdt met de dagelijkse werkzaamheden, word jij als ondernemer ‘vrij’ gemaakt, je kunt je weer concentreren op je passie en visie. Quality time met je gezin, eindelijk dat weekendje weg, en je bedrijf draait gewoon door. 

 

Mijn naam is Saskia van Ommen en ik help creatieve ondernemers met de groei van hun droombedrijf met de juiste strategie, systemen en support. Zodat jij kunt doen wat jij het liefste doet. 

Groetjes, Saskia