De vakantie is weer voorbij, de scholen beginnen weer. Het is weer tijd voor een goede start met een glas groentesap elke ochtend. Op internet lees je artikelen over groentesappen en hoe gezond ze zijn voor je lichaam. Diverse variaties zijn hier en op het internet te vinden met spinazie, kiwi of banaan.

Een boost voor je gezondheid en geeft je energie. Durf jij het aan?

Groentesappen helpen je lichaam te reinigen en te voeden. Het versgeperste sap zorgt ervoor dat je meteen een grote hoeveelheid vitaminen, mineralen en andere gezonde stoffen binnen krijgt. Je voedt je cellen, je krijgt er energie van, verhoogt je weerstand en stimuleert je stofwisseling. Ik las ergens dat het zelfs je cellen beschermt tegen veroudering. Wie wil dat nou niet.

Makkelijk te maken

Om elke dag zo’n groentesap te maken gaat misschien wat ver en kost tijd wat je vaak niet hebt. Goede voorbereiding is het halve werk. In het weekend doe ik boodschappen en koop dan gelijk de ingrediënten voor deze Energy Boost. Ik maak het sap zaterdag of zondag klaar, genoeg voor anderhalve week. Handig is om voldoende afsluitbare plastic bakken te bewaren of te kopen die geschikt zijn voor de diepvries.

Wat zit er in?

Spinazie, bleekselderij, veel appels, een stukje verse gember, citroenen en/of limoenen en een komkommer. Ik heb er ook wel eens boerenkool bij gedaan. Ook super gezond.

Benodigdheden voor ongeveer 2 liter sap:

– Spinazie, een grote zak verse spinazie (geen diepvries)
– Bleekselderij, een stronk
– Citroenen 2 (geschild) of 2 limoenen
– Verse gember (een stukje van ongeveer zo groot als je duim, geschild)
– 6 à 8 appels (je kunt groene appels nemen, maar rode appels werken ook prima)
– 1 Komkommer

Zo maak je het
Gebruik het liefst verse (en biologisch) producten. Maak alles goed schoon en snijd de groente (spinazie hoeft niet gesneden te worden), appels in stukken en schil de citroenen en gember, zodat je het makkelijk in de sapcentrifuge of slowjuicer kunt doen. Werkt prettiger als je alles van te voren klaar gemaakt hebt. Zet het apparaat aan en doe alles in de sapcentrifuge/slowjuicer. En klaar is je groentesap/greenjuice!

Ik verdeel het sap in 4 à 5 porties van 400 ml. (het sap past in een drinkbeker (400 ml) die ik overal mee naar toe kan nemen.) Natuurlijk drink ik direct een glas vers geperste sap en één portie doe ik alvast in de koelkast voor de volgende dag en het overige sap bewaar ik in de diepvries. Over het invriezen van vers sap heb ik een aantal vragen, zoals gaan er dan geen vitaminen en mineralen verloren.

Probeer het eens uit en oordeel zelf. Ik hoor graag wat je er van vindt!

Wil je meer weten stuur mij dan gerust een mail of reageer op dit artikel. Bedankt.

Groetjes Saskia