Ontspanning is belangrijk. Je hoort iedereen wel zeggen dat hij of zij druk is. Bedrijven leggen de lat hoger en hoger. Overwerk is normaal geworden in plaats van een uitzondering. Daar is niets mis mee, maar we vergeten te ontspannen, balans te vinden in tijden van drukte of liever gezegd in je leven waarin de druk continue op een hoog niveau aanwezig is. Belangrijk is, hoe ontspan jij je? en wanneer?

Yoga beoefenen, je laten masseren, lekker sporten, of een detective kijken (iets minder ontspannend, meer inspannend), vroeg naar bed (nachtrust = mega belangrijk), in bad liggen, vissen, een wandeling maken. Doe jij dit wel eens? of vaker dan eens?

Ontspannen en relaxen is zo belangrijk als goede gezonde voeding. Eet je goed en gezond, maar ben je continue gestrest dan helpt zelfs het gezonde eten niet voldoende. Klinkt misschien heel raar, maar ontspannen, relaxen, rusten is zelfs zo belangrijk dat het meer invloed op je lichaam heeft dan gezond eten.

Je kunt zelfs gestrest worden van gezonde voeding. Als mensen tot in het extreme gezonde voeding willen nuttigen, dan geeft het stress als je bijvoorbeeld een keer wilt gaan uiteten of als je uitgenodigd wordt op een feestje. Want dan is gezonde voeding niet altijd voor handen. Gezonde voeding is heel belangrijk en in de juiste verhouding. Een snoepje op z’n tijd is echt geen crime, maar dan echt op z’n tijd bedoel ik dan. Tenzij je er ziek van wordt, maar daar heb ik het nu niet echt over.

Voeding
Zo kun je ook voedingsstress ervaren als je bijvoorbeeld suiker eet en je lichaam reageert er zo sterk op dat je migraine of iets anders van krijgt. Dan is de inname van suiker een stress factor voor je lichaam. Wellicht om eens rekening mee te houden, of te kijken hoe je lichaam op voeding en stress werkt. Niet onbelangrijk.

Hormoon
Bij continue stress zorgt je lichaam ervoor dat je een chronisch verhoogde cortisolspiegel krijgt. Dit heeft heel veel invloed op het testosteron- en groeihormoon, deze worden verlaagd. En dat wil je niet. De belangrijkste functie van groeihormoon is dat het helpt bij de reparatie en de groei van cellen en weefsels, maar het stimuleert het lichaam ook om energie uit vetreserves te verbranden. Dit laatste is erg belangrijk als je wil afvallen.

Heb je normaliter geen stress, maar kom je desondanks even onder kortdurende stress te staan, dan gaat je aanmaak van testosteron en groeihormoon juist omhoog.

Slapen en antiveroudering
Goede nachtrust herstelt je lichaam. Het beste anti-verouderingsmedicijn is een goede nachtrust. In onze slaap bouwen we op en herstellen we, terwijl we als we wakker zijn afbreken en er altijd wat schade optreedt aan onze structuren.

Maar de hele dag slapen is voor ons geen optie. Hoe ontspan je gedurende de dag? Als we ons blootstellen aan diverse stressfactoren. Denk daarbij aan lange rijen bij de kassa, een kind dat een offday heeft, of je baas komt bij je met een spoedklus (dat kan er ook nog wel bij), en ga zo maar door.

Ontspannen in de rij
Ik kan alleen maar namens mijzelf praten, maar als ik bijvoorbeeld in de rij sta, waar dan ook, probeer ik op 2 voeten/benen te staan en ga een beetje heen en weer wiebelen, vervolgens luister ik naar de mensen om mij heen (volg dan leuke gesprekken :-)) en blijf dan wel rustig (aandacht voor je buikademhaling) ademen. Want je verandert er niets aan, door andere rij te gaan staan (je zult het altijd zien, sta je weer in de verkeerde rij) of door te gaan zuchten, steunen en vooral boos kijken, het helpt je allemaal niks. Dus dan ga ik lekker heen en weer wiebelen en ontspan me (buikademhaling, mocht ik dat al niet doen), zo heb ik mijn tijd weer optimaal gebruikt.

Of die klus op je werk, pfff, past helemaal niet in de planning. Dan toch maar wel even naar buiten tijdens een pauze, frisse neus halen, rondje lopen, of oefeningen doen op je werkplek (doe ik zelf ook geregeld).

Het is trouwens beter om veel te bewegen, zelfs als je een zittend beroep hebt. Sporten is fijn, bewegen is belangrijk voor je lichaam, hormonen, spijsvertering, zenuwstelsel, cellen, botten, bloedvaten en nog veel meer. En als je geregeld sport vergeet dan ook niet om te ontspannen, (sport)rusten, relaxen. Dat kun je doen door meditatie, of yoga te beoefenen, maar dan de ontspannen variant, lekker naar de sauna (let op binnenkort een like, share en win een saunabezoek actie) of wandelen, of lekker languit op de bank met een mooi tijdschrift of boek.

Hoe ontspan jij je? en wanneer? 

Groetjes Saskia van Ommen