Je weet ondertussen wel dat ik niet uitgepraat raak over de maandelijkse cyclus en dat ik vrouwen help om van haar klachten af te komen.

Wist je ook dat je met voeding je maandelijkse cyclus weer in het gareel kunt krijgen? Wat bedoel ik hier nu mee?

In mijn boek ‘Hoe overleef ik mijn menstruatie?’ vertel ik over ervaringen van andere vrouwen, mijn eigen ervaringen over de menstruatie en hoe ik de klachten die ik had heb kunnen ombuigen door onder andere voedingsmiddelen, ingrediënten toe te voegen om de hormonen een handje te helpen.

Door de huidige maatschappij eten we vaak te weinig groenten en fruit en eten we snel, makkelijk en vooral kant-en-klaar maaltijden.

Hoeft helemaal niks mis mee te zijn, behalve dan dat door te weinig groenten en fruit te eten onze stofwisseling, stoelgang, hormonen en dus ook onze maandelijkse cyclus dit niet heel erg leuk vinden, want deze processen draaien op vitaminen, mineralen en vezels.

De kant-en-klaar maaltijden bevatten ook groenten en fruit, en ook veel meer zout, suiker en vet. Jammergenoeg is de verhouding groenten, fruit met het zout, suiker en vet net de verkeerde verhouding waardoor we juist NIET voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen krijgen.

Ideaal gezien eten we het liefst bij elke maaltijd groenten en bij het ontbijt fruit. Fruit eten na het avond eten raad ik je wel af om te beperken omdat het fruit dan in je maag bovenop je avondeten komt te liggen en gaat gisten. Let op, hier komen de winden, oke, scheten.

Het gave dat ik gemerkt heb is dat wanneer ik voedingsmiddelen toevoeg aan de fase waarin ik zit in mijn menstruatie cyclus dat ik dan mijn hormonen help om weer aan het werk te gaan. Misschien klinkt dit nog veel te vaag of ben ik je nu al kwijt qua lezen. Lees nog even verder.

Misschien ken je wel dat je net voor je ongesteld wordt, je menstruatie krijgt, je veel meer zin hebt in allerlei eten, alsof je door kunt eten, meer dan anders. Of dat je veel meer trek krijgt in zoet, vet of zout eten. Herken je dat?

Dat zijn dus signalen van je lichaam, je hormonen eigenlijk die zeggen, hallo…. ik heb zin …. in zetmeelrijk eten. Zetmeelrijke voeding kenmerkt zich door koolhydraten die omgezet worden in glucose (een chique naam voor suiker). Door in plaats van suikerrijk eten te eten zou je je lichaam kunnen helpen (want jij weet ook dat suiker opgeslagen worden en omgezet wordt in energie, behalve als je er te veel van eet) door zetmeelrijk eten te eten zoals pompoen, zoete aardappel, zoete groenten (wortelen, bietjes, pastinaak). Dit helpt je ook om je suikerbehoefte in deze fase te minimaliseren. Niet dat je geen chocolade kunt eten, nee, zeker niet, eet dan chocolade met zoveel mogelijk cacao (+ 70%)

Oh ja en door het bovenstaande te doen zul je op termijn merken dat je klachten, PMS, en de rest aan ongemakken minder worden.

Nu ben ik benieuwd hoe jij eigenlijk met jouw cyclus omgaat.

Share your passion!

Groetjes Saskia