De maandelijkse cyclus of de menstruatiecyclus is meer dan alleen een ongesteldheid en een ovulatie. Het proces van hormonen, bloed, klachten, krampen, (vr)eetbuien en chagrijnigheid komt elke maand terug. Als je je bedenkt dat je ongeveer 35 tot 38 jaar elke maand een menstruatiecyclus hebt. Dan is dat en veel en vaak. Ongeveer 456 keer heb je een menstruatie, dit getal heb ik berekend zonder een zwangerschap die maanden kun je er nog van dit getal af halen en dan blijft het nog veel.

Natuurlijk is het geen kwestie van veel of vaak of weinig, nee, het gaat erom dat je je elke maand fijn, fit en energiek voelt. Toch? Dat willen we allemaal, ik in ieder geval zeker.

Het liefst ook zonder klachten. Je zult maar elke maand migraine hebben wat vaak gerelateerd is aan de werking van je hormonen. En die hormonen reageren weer op wat je eet of gegeten hebt.

Hoe is het met de stress in je leven? Of denk je dat al die stress erbij hoort? Druk door school, sociaal leven, sporten, werk en ga zo maar door. En wat als je niet of lastig kunt ontspannen. Je weet niet waar je mag beginnen. Een ding tegelijk!

Kan je eetpatroon wel een opfrisbeurt gebruiken, ga je daar mee aan de slag. Voeg bijvoorbeeld voedingsmiddelen toe die aansluiten bij de fase waarin je zit.

Heb je je voorgenomen je meer en vaker te ontspannen? Ontspanning kan altijd en is niet fase gebonden. Ontspanning, relaxed zijn, niets doen, is in veel gevallen echt een uitdaging en toch zeg ik dat dit een van de belangrijkste elementen is in de werking van een natuurlijke cyclus.

Jij kunt dit ook!

Ik heb een ontspanningsoefening voor je opgenomen die je kunt beluisteren. Ontspanningsoefening in je bed – voor een ontspannen nachtrust. 

Wat wens jij voor jezelf?

Groetjes, Saskia