Heb je altijd al eens willen leren mediteren, maar je weet niet hoe of wat je moet doen? Hieronder leg ik je het in een paar stappen uit.

  • Zorg dat je niet gestoord wordt. Niet door je kinderen, je partner of andere huisgenoten. Je telefoon staat uit en ligt het liefst in een andere ruimte (anders ga je steeds kijken, ook als je je geluid uit hebt staan)
  • Ga op een rustige plek zitten, dat kan in huis, dan kan in je tuin, balkon, waar dan ook.
  • Zit rechtop, op een stoel, op de grond of op een kussen. (niet in bed, dan is het effect weg)
  • Zit in kleermaker zit (als je op de grond of kussen zit).
  • Leg je handen op je knieën.
  • Haal diep adem in door je neus en blaas uit door je mond. Herhaal dit een 3x keer.
  • Keer dan terug naar je normale ademhaling. Blijf even zo zitten.
  • Komen er gedachten in je op, ontspan. Het is prima als er gedachten komen, ga er niet op in, geef er niet aan toe, maar laat ze als een wolkje voorbij drijven.
  • Adem in door je neus en blaas uit door je mond.
  • Ontspan.
  • Ligt de tong losjes in je mond, zijn je kaken ontspannen en zijn je schouders laag?
  • Ontspan.
  • Adem in, en blaas uit.

Vind je het heel lastig? Begin met 1 minuut, zet een timer en daarna bouw je het verder op.
Je zult echt ruimte krijgen in je hoofd en lichaam.

Mediteren kun je zo lang doen als je wilt. Ikzelf mediteer smorgens vroeg voordat mijn man en dochter uit bed zijn. Dan heb ik tijd voor en besteed ik tijd aan mijzelf. Belangrijk, ladies!!

SUGGESTIE: zet eens fijne, zachte muziek op. Dit helpt je snel in een ontspannen sfeer te komen.

Enjoy!

Groetjes Saskia[/fusion_text]