De laatste tijd merk ik dat er veel mensen om mij heen, including me, veel meer stress kennen. De druk op het werk neemt toe, meer doen met minder, thuis de boel draaiende houden, kids van school door naar de sportclub, je wilt ook nog gezellig afspreken met je vrienden/vriendinnen, sporten en last but not least aandacht voor je man/vrouw. Dat laatste schiet er vaak bij in. En eigenlijk zou dat niet mogen. Absoluut niet!

Ontspanning, tijd besteden aan de mensen en dingen die er toe doen, beweging en gezond eten is volgens mij behoorlijk belangrijk. En toch “vergeten” we wat belangrijk is in tijden van stress.

Als we lang in een stressvolle situatie zitten dan gaat ons lichaam ook reageren. Slecht slapen, slecht eten, afreageren, huilbuien en ga maar door. Dit is een signaal van ons lichaam, dat overigens heel veel aan kan en een enorm groot vermogen heeft tot helen, dat we onszelf aandacht moeten geven en onszelf niet voorbij moeten lopen.

Wist je dat je met een goede ademhaling veel stress kunt wegnemen? Adem jij goed? Check het maar eens. Bij een inademing, zet je buik dan uit of trek je je buik in?

Een juiste ademhaling is inademen door je neus, je buik zet uit, je longen vullen zich met zuurstof. En tel 21, 22, 23, en adem uit door je mond, je buik trekt naar binnen, tel 25, 26, 27, 28, 29. En adem weer diep in door je neus en tel, je buik zet uit en herhaal. Doe deze oefening zittend, beheerst en rustig.

Elke dag 10 minuten kan al stress verminderen.

Groetjes, Saskia