Denk jij wel eens na over je houding, lichaamshouding? Realiseer jij je wel eens dat houding, lichaamshouding belangrijk voor je kan zijn?

Lichaamshouding geeft zo veel informatie aan iemand anders en ook aan jezelf. Voel je je down, moe of lusteloos, dan straal je dat gevoel ook uit door bijvoorbeeld je houding, je maakt je klein, ingetogen, je krult je zelf als het ware op. Door je houding aan te passen met een paar kleine wijzigingen kun je een groot effect creëren. Voor jezelf en ook hoe je overkomt op anderen. Denk maar eens aan een sollicitatiegesprek, je geeft een presentatie (waar laat ik die handen toch?) of als je op date gaat. Je houding zegt meer dan woorden. Het versterkt je gevoel. Voel je fit en in je kracht, dan loop je rechtop, neus in de wind en je straalt. Voel je je loom, vermoeid, dan loop je meer in je lichaam gedoken, alsof mensen je niet mogen zien, soort van verstoppen.

Wil je je krachtig en sterk voelen? Of als je ergens binnenkomt een niet-te-vergeten indruk achter laten? Wil jij laten zien wie je echt bent? Door rechtop te gaan staan en je armen open, alsof je iemand wilt knuffelen of zet je handen in je zij. Je borst komt naar voren, je hoofd komt omhoog, je recht je rug en voila, daar komt iemand binnen! Al breng je je borst maar 1 cm omhoog, dan heeft je houding al een heel ander effect. Oefen het maar eens!

Zelfs als je ergens geen zin in hebt, of moe, lamlendig voelt, onzeker of minder krachtig: Hup, 1 cm je borst omhoog, handen in je zij en je voelt je een heel ander mens. Ja, echt!

Vind je het leuk om meer te weten te komen over wat houding voor je kan betekenen, heb ik hier een link naar een TedTalk van Amy Cuddy

Niet alleen is houding belangrijk als reflectie van je gevoel naar de buitenkant, maar ook aan de binnenkant (gezondheidtechnisch) is een goede houding belangrijk, zeker voor je organen en darmen.

De afgelopen periode heeft mijn dochter geregeld buikpijn-aanvallen gehad. Je probeert van alles, van warme kruiken, onder de douche en zetpillen. Meestal waren het korte momenten van pijn, na een bezoek aan de wc en daarna een zetpil zakte het gelukkig af. Ze heeft wel geleerd dat het belangrijk is om je te ontspannen op de wc. Even dacht ik dat het misschien aan het eten lag, hele schema’s wat ze dagelijks at, schreven wij op, toch sluit ik dat nog niet uit. Het probleem ligt wel in de darmen.

De huisarts vroeg, hoe zit zij op de wc? Toen ging bij mij een lampje branden. Mijn dochter is 6 jaar en kan nog niet de vloer raken met haar voeten als zij op de (volwassen) wc zit thuis, (op school zijn de wc-tjes klein en laag bij de grond), niet erg ontspannen zo, en daarbij komt dat ze helemaal voorover gebogen zit, met haar hoofd op haar knieën met haar tenen te spelen.

Nu plaatsen wij een klein krukje onder haar voeten als ze naar de wc gaat om haar voeten erop te zetten en zo kan zij makkelijker rechtop zitten en ontspannen. Iets waar wij helemaal niet aan gedacht hadden.

Ook tijdens het spelen zit zij met haar knieën op de grond en haar bovenlichaam over haar benen gebogen. Heel normaal eigenlijk, want dat doen veel kinderen.

Wij hebben haar geleerd om zo veel mogelijk rechtop te zitten, ook met spelen, zodat haar darmen de ruimte krijgen om hun werk te doen. Denk nu niet dat ik er boven op zit en elke buiging zeg, recht op zitten. Nee, wij houden het in de gaten en voor de rest zo ontspannen mogelijk, lekker spelen en niet te gespannen doen. Daarnaast is ons ook geadviseerd om haar nog meer vezels te laten eten. Ze eet niet super, daar bedoel ik mee, ze eet niet graag groente. Ze eet ze wel, en wij helpen haar daar ook bij, niet pushen, dat werkt averechts. Wil je je kinderen meer of vaker groenten aanbieden? Maak eens een smoothie. Of help je kinderen aan tafel.

Wij, mensen, eten dagelijks te weinig vezels. Minimaal 30 gram per persoon is het advies. Meer is beter natuurlijk, maar om 30 gram vezels binnen te krijgen is op zichzelf al een uitdaging. Voor kinderen meer dan voor volwassen, eerlijk gezegd. Groenten, fruit, havermout en lijnzaad, zelfs kaneel en kurkuma, gedroogd fruit als vijgen, pruimen, abrikozen bevatten een hoge percentage vezels. Voeg dit toe en je loopt weer als een dieseltje.

Ben jij je bewust van je houding? En wat je daar allemaal mee kan bereiken? Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen. 

Groetjes, Saskia