Via Google heb ik gezocht naar de betekenis van taboe. De betekenis van taboe is iets waar veel mensen wat van vinden, dat het niet mag of waarover je niet mag praten. Dat laatste geldt ook voor ons vrouwen als het gaat over onze menstruatie en cyclus.

Aan de ene kant zijn we een open boek, aan onze gezichten is vaak al van mijlenver af te lezen hoe het met ons gaat, en dan heb ik nog niet eens over de wallen die niet meer weggaan. Ja, waarom eigenlijk niet?

Van gevoelens delen, samen huilen, zwangerschap [ik zag laatst ergens een echo online voorbij komen), kwetsbaar opstellen etc. Onze Social Media puilt er van uit.

Aan de andere kant vinden wij het lastig om over onze cyclus, menstruatie, hormonen en eventueel de daarbij behorende klachten te praten. Heel logisch, want, het is best lastig om met Jan en alleman over bloedklonten of baarmoederslijmvlies, het verloop van je cyclus, of volwassen acne te praten. Dat hou je voor jezelf of praat je niet over of hooguit tegen je beste vriendin of je moeder.

Onze menstruatie staat in onze cultuur bekend als iets negatiefs, lastig, iets viezigs, er niet mogen zijn. Terwijl wanneer je je verdiept in de materie, je er achterkomt dat onze menstruatie, ovulatie, hormonen, en wat er nog meer bij hoort, juist zouden moeten vieren, dat het functioneel is, en de voordelen ervan [en dan heb ik het niet alleen over een kind op de wereld zetten], dat wij vrouw zijn. Ik ga daar in een volgend artikel verder op in.

Door de komst van Social Media komt er gelukkig langzaamaan verandering in de taboe rondom de cyclus van de vrouw, hormonen, overgang etc. Boeken worden erover geschreven en toegankelijk voor de vrouw.

De cyclus van de vrouw is complex, en de meeste vrouwen weten zelf niet precies, hoe haar lichaam werkt en in elkaar zit. En hebben problemen met hun hormonen zonder dat zij er erg in hebben. Onze hormoonhuishouding is een fijnbesnaard instrument en verschilt per vrouw.

 

Zou JIJ het fantastisch vinden als je cyclus en je hormonen vóór je zouden werken? 

Voor elke fase van je cyclus heeft je lichaam een andere taak, en voor elke taak heeft het andere voedingsmiddelen nodig. Zoals avocado in de week van je ovulatie voor een optimaal zacht nestje en veel zetmeel producten in de week voor je ongesteldheid. Zodat je lichaam alle gifstoffen en hormonen van rond je ovulatie weer kan laten gaan (dan hoef jij geen migraine te krijgen).

Door verschillende voedingsmiddelen toe te voegen (of juist weg te laten), maak je het mogelijk voor je hormonen hun prachtige werk te doen. Met je hormonen weer in evenwicht, voel jij je weer helder, energiek en krachtig. Zowel lichamelijk als geestelijk.

De Cyclus Keuken een online programma dat jouw hormonen, cyclus en je leven weer heelt. Je inspireert je lichaam en kan haar weer te omarmen.

HOE? Door je cyclus en hormonen weer gezond te eten, te bewegen en te ontspannen.