Een keer in de week volg ik een yoga les, Hatha Yoga en soms doe ik yoga als ik net uit bed kom. Super fijn om te doen. Spieren lekker stretchen, oprekken en langer maken. Ideaal vind ik het in deze drukke periode van het jaar om je spieren extra aandacht te geven. Laatst hebben we tijdens de yogales de vijf Tibetaantjes gedaan.

 

Wat is dat denk je misschien? Vijf oefeningen die monniken in Tibet elke dag beoefenen. En ik kwam er achter dat je met deze oefeningen je hele lichaam traint. Je doet de oefeningen met aandacht.

 

Wil je de oefeningen ook leren?
De oefeningen komen uit Tibet en worden rites genoemd. Elke oefening wordt 21 keer per dag uitgevoerd en men zou er veel vitaler en er jaren jonger uitzien.

Waar wacht jij nog op?! Na deze oefeningen kun je jezelf trakteren op een overheerlijke welverdiende gezonde chocolade shake.

Vijf Tibetanen oefeningen om fit te worden

Eerste rite (oefening): staande ronddraaiing
Ga recht op staan, breng je armen zijwaarts op schouder hoogte. Draai nu om je as 21 keer rond. Welke kant maakt niet uit. Focus en hou je ogen open

 

Tweede rite: liggende buikspieroefening met de benen
Ga op de grond op je rug liggen. Breng je benen omhoog met je voetzolen naar het plafond gericht. Je handen (handpalmen naar beneden) liggen onder je onderrug/bovenbil. Breng je benen naar de grond en weer omhoog. Doe deze oefening 21 keer.

 

Derde rite: kameelhouding uit de yoga
Ga op je knieën zitten. De bovenkant van je voeten liggen plat op de grond en de tenen wijzen naar achteren. De knieën drukken stevig in de grond. Breng je heupen naar voren. Breng bij de inademing je borst omhoog en leun naar achteren. Je armen zijn achter je of naast je. Ook je hoofd hangt licht naar achteren.

 

Vierde rite: statafel oefening
Ga op rechtop zitten op de grond. Zet je armen en handen naast je neer. Breng je voetzolen naar de grond, duw je zelf helemaal omhoog tot totdat je een ‘tafel’ bent. Je steunt op je handen en je voeten. En dan weer terug. Herhaal 21 keer.

 

Vijfde rite: cobra en downward dog 
Fijne rek en strekoefening vind ik. Ga op je buik liggen. Breng je handen onder je schouders, je tenen op de grond en duw je heupen/billen in een keer omhoog. Blijf staan. Downward dog. Breng daarna je heupen naar beneden. Maar je benen en heupen raken niet de grond (voorzover dit lukt). Strek je armen en duw je borst omhoog en je hoofd naar achteren. Cobra. Breng je hoofd en borstkas terug en duw je heupen/billen in een keer omhoog. Zo ga je 21 keer door.

Doe voorzichtig en ga niet over je grenzen!
Succes en geniet!

Groetjes, Saskia