Bijna alles van de kokosboom kunnen we gebruiken. Er zijn veel producten van de kokosnoot bijvoorbeeld kokosolie, kokos water, kokosmelk. De een zegt het is gezond voor je door de vele vitaminen, mineralen en antioxidanten en de ander zegt, er zitten veel verzadigde vetten is en dat is heel ongezond, het is bloedcholesterol verhogend en het zou bijdragen aan hartziekten. Lees, ervaar en oordeel zelf!

Kokos(noten, olie) heeft een hoog vetgehalte. Niet alle verzadigde vetten zijn slecht. De verzadigde vetten in kokos(olie) bevatten grotendeels middellange vetzuurketen. Dit is erg gunstig voor de lever, omdat kokosolie hierdoor makkelijk afbreekbaar is. Hierdoor is kokos(vruchtvlees, olie) onder andere gunstig voor onze stofwisseling, omdat het de stofwisseling versnelt. De kokosnoot draagt wel degelijk bij aan een gezonde voeding.

20130719-130407.jpg

Het eten en drinken van kokos heeft nog meer voordelen:

1. Hoog in vitaminen, mineralen en antioxidanten
Het witte vlezige gedeelte, het kokosnootvlees, en het kokoswater is enorm rijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten (beschermen ons tegen vrije radicalen, die ziektes kunnen veroorzaken).

2. Kokosnoot is rijk aan vezels
Het kokosvlees is erg rijk aan vezels. Zo’n 12 tot 14 gram per 100 gram is vezels. Vezels zijn goed voor de darmwerking en stimuleren een vol gevoel.

3. Makkelijk verteerbaar
De kokosolie is makkelijk verteerbaar door de aanwezigheid van enzymen die bijdragen tijdens de stofwisseling. Normaal komen deze enzymen van de alvleesklier. Bij de consumptie van kokosolie worden enzymen uit de olie zelf gebruikt waardoor de alvleesklier niet belast wordt en het stofwisselingsproces sneller verloopt.

4. Ontstekingsremmend, antibacterieel en antiviraal
Kokosnoot werkt ontstekingsremmend, antibacterieel en antiviraal. De aanwezigheid van diverse vetzuren helpt ons lichaam te beschermen tegen virussen, bacteriën en ontstekingen.

5. Goed voor cholesterol
De grote aanwezigheid van middellange vetzuurketen zorgt ervoor dat bloedcholesterol niet stijgt. Door dat de stofwisseling stijgt draagt dit bij aan een verminderde kans op hart- en vaatziekten.

6. Kokosnoot stimuleert de opname van voedingsstoffen
Het eten van kokosvlees of -olie met andere voedingsproducten stimuleert de opname van voedingsstoffen uit deze voedingsproducten. Niet alleen bevordert het de opname van de spijsvertering, het herstelt tevens het spijsverteringssysteem. Het eten van kokosolie of -vruchtvlees zorgt er voor dat onder andere darm- en maagkrampen, diarree of gasvorming in de darmen verdwijnen.

7. Draagt bij aan gewichtsverlies
Doordat de lever goed reageert op de middellange vetzuurketen wordt kokosolie niet als vet opgeslagen maar gebruikt als energie. Vroeger gaven ze varkens kokosolie om de vetaanmaak te stimuleren. Tegenwoordig weten we dat dat geen enkel effect heeft op de vetaanmaak van varkens. Integendeel, kokosolie versnelt de stofwisseling juist.

8. Gunstig voor sporters
Mensen die vaak langer dan een uur intensief sporten kunnen kokoswater gebruiken om hun energievoorraden bij te vullen. Het water bevat suiker, vezels, eiwitten, antioxidanten, vitamines en mineralen. Kokoswater lest de dorst. Sportdranken bevatten veel ongezonde suikers, kokoswater niet.

9. Uitstekend om mee te braden en bakken
Tropische oliën, zoals kokosolie, zijn uitstekend om mee te bakken en braden. Ze weerstaan de extreme hitte uitstekend. Het vet wordt niet ranzig of zwart.

10. Voor je lichaam
Kokosolie is super om je mee in te smeren. Het verzorgt en verzacht je huid. De olie of body butter (dit kan je zelf maken, lees het blog van 24 april jl) smeert heerlijk uit, smelt al met 25 graden. Je kunt het zelfs gebruiken als deodorant, omdat het ook antibacterieel is.

11. Eettips kokos
Geraspte kokos is lekker door de rijst. Wanneer de rijst bijna gaar is kun je er geraspte kokos doorheen doen voor een smaakvolle kokosrijst. Het is ´s morgens lekker, voedzaam en vullend om geraspte kokos in zelf gemaakte cruesli of muesli te doen. Wanneer je graag koekjes bakt is kokos een goed idee om erdoor te doen. Kokos wordt ook veel gebruikt in de ongebakken gebakjes. Dat zijn lekkere gebakjes zonder ook maar één korrel suiker.

Braad of bak eens wat vaker in kokosolie, gebruik kokoswater eens als sportdrank en eet wat vaker kokosvlees. Het draagt allemaal bij aan gezonde levensstijl.

Heb je een andere mening? Dan hoor ik die graag. Alvast bedankt.

Groetjes Saskia van Ommen

Bron: sport-en-dieet