Mediteren, meditatie, je hebt er vast wel eens van gehoord, misschien doe je het al jaren of je wilt het graag leren, maar je vind het moeilijk om te doen.

20130617-163902.jpg

Mediteren kun je leren, is de titel van deze blogpost. Een aantal jaren geleden heb ik Yoga bij Berry Steenbruggen gedaan en de opleiding voor Chi Neng Qigong instructeur gevolgd bij het Chi Neng Institute. Bij de yoga deden wij altijd een meditatie aan het begin van de les. Stel je het volgende eens voor.

Vanuit je werk, snel eten (vaak het geval), omkleden en dan door op de fiets naar de yoga. Berry had altijd een fijne mantra (muziek, een gedicht, woord, zinnen, die meerdere keren herhaalt worden) aan staan en wierook om in ontspanning te komen. Je ging zitten op een matje, tegen de muur aan, het licht in de zaal gedempt, een beetje wiebelig beweeg je heen en weer. Het gaat beginnen. Je gedachten dwalen af, naar wat er allemaal gebeurt was die dag, wat je vergeten was herinnerde je dan weer, en dan de muziek van de mantra, je begint te ontspannen. De spieren in je schouders, je kunt je schouders zelfs laten zakken/ontspannen, de spieren in je gezicht ontspannen, en je dwaalde weer even af naar de boodschappen die je nog moet kopen, en weer terug naar de mantra en de stem van Berry in de les. Hij zet de mantra uit en het is stil, het lijkt wel of iedereen je gedachten kan horen, maar nee iedereen is met zichzelf bezig, iemand hoest, je raakt steeds meer ontspannen, je lichaam laat je spieren langzaam los, je wordt moe, je mediteert!

Als je vaker mediteert zul je merken dat je gedachten steeds minder vaak afdwalen, hangt ook af hoe je dag is geweest natuurlijk, of in welke fase je zit, voel je fijn, of had je een offday. In ieder geval iedereen kan het leren.

Bij Chi Neng Qigong leer je mediteren in beweging, kort gezegd, ook de focus en ontspanning is hier belangrijk. Door de bewegingen die je maakt heb je geen of eigenlijk minder kans om je gedachten te laten afdwalen. Een aantal jaren geleden heb ik les gegeven in Deventer en na de les waren de mensen en ik zelf ook heerlijk ontspannen en energiek tegelijkertijd. Fijn om te doen en te geven.

20130617-164542.jpg

Korte oefening voor thuis. Alleen, samen met je partner of kinderen.
Op internet zijn er vast wel mantra’s te vinden die je mooi vindt of zet een rustgevend muziekje via Spotify, cd of radio. Ga comfortabel zitten op een stoel, probeer niet achterover te leunen dan is de kans dat je in slaap valt te groot en dat wil je niet, je wilt ontspannen zijn. Zet je voeten op de grond, of ga in kleermakerzit of lotushouding zitten. Wiebel even heen en weer over je billen, probeer je rug recht te houden, adem drie keer in door je neus en uit door je mond. Leg je handen op je schoot of op je knieën, handpalmen naar boven gericht. Vind je dit lastig, leg dan je handen op je buik. De muziek (als je dat wilt) had je al aangezet. Sluit langzaam je ogen. Ontspan, luister naar je ademhaling, of naar de muziek. Haal gewoon adem. Dwalen je gedachten af, geeft niks, als je maar weer terug komt naar je meditatie, dwaal je weer af, ga weer terug naar je meditatie. Wordt niet boos op je zelf, je bent het aan het leren. Alles is goed. Probeer het eens 1 minuut, en oefen het 3 keer in de week en na een week eens 3 minuten en nou het zo verder op en voor je het weet mediteer je terwijl je in de file staat, wel je ogen open houden natuurlijk, of tijdens een vergadering.

Veel plezier! Heb je vragen, mail mij gerust op boddhiwellness@gmail.com.

Groetjes Saskia van Ommen

20130617-163855.jpg