Naast het hardlopen is cardio- en krachttraining een goede aanvulling voor je training. Yoga hoort daar ook nog bij.

Één van de oefeningen is De Plank. Op je ellebogen, op je handen, planken en lopen tegelijk, side planking en tegelijkertijd ook nog oefeningen doen. Daarbij kan je ook nog planken.20130426-204404.jpg

Ik ben nu na een aantal maanden wel blij met het planken. In het begin lukte het mij niet of nauwelijks, ben al sterker geworden (ben er nog niet hoor) en kan nu meer variaties. Kortom De Plank is wel een favoriete oefening geworden. Ook omdat je in korte tijd (best) veel resultaat behaald.

20130426-204345.jpgLig je in de plank dan train je, zonder dat je er erg in hebt, een heleboel spieren, ook diepliggende spieren, waarvan je zelfs het bestaan niet afwist. De oefening kan je op elk moment doen, ook op je werk, thuis, slaapkamer, buiten, sportschool eigenlijk te veel om op te noemen.

Heb je de plank nog nooit gedaan? Bouw het langzaam op, probeer eerst eens 5 tellen per keer en bouw het uit naar 3 x 5 tellen, daarna kan je het vaker in de week doen en misschien ook wel langer. Je kunt de plan ook gaan variëren. Bijvoorbeeld afwisselen naar een side plank en weer terug.

TIP 1. Vind je het lastig om een side plank te doen, je wilt het toch heel graag leren en oefeningen, dan kan je beginnen met het onderste been licht te buigen en het bovenste been gestrekt te houden. Als dit goed gaat, probeer je beide benen te strekken.

TIP 2. Ga je een side plank gaat doen, druk je onderste voet/schoen goed schuin in de vloer en zet daarop, iets voor je tenen, je andere voet/schoen, zo glij je niet weg.

Succes!

Groetjes, Saskia